سیستم های VRF
انواع سیستم های VRF
1399-06-17
معرفی راه های افزایش راندمان چیلر
معرفی راه های افزایش راندمان چیلر
1399-06-17
نمایش همه

فن کویل و نحوه محاسبه ظرفیت آن

نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل

محاسبه ظرفیت فن کویل امری ساده و در عین حال زمان بر است و پارامترهای زیادی  مانند ارتفاع از سطح دریا، دماهی هوای ورودی و خروجی فن کویل، دمای آب ورودی و خروجی فن کویل، رطوبت نسبی محیط و … در تعیین ظرفیت آن تاثیرگذار هستند.

ظرفیت فن کویل در دو روش محاسبات دقیق و محاسبات سرانگشتی می توان بدست آورد. در روش محاسبات دقیق تمام مشخصات فیزیکی ساختمان و هوای محیط داخلی و خارجی باید در دسترس باشد. مشخصاتی مانند جنس دیوارها، دربها، پنجره ها، ضریب هدایت حرارتی آنها، کاربری ساختمان، تعداد افراد، نوع فعالیت افراد در محیط، تجهیزات گرما زای نصب شده در محیط و … که عملاًدسترسی به تمام این اطلاعات برای ساختمانهای قدیمی و بدون مستندات مهندسی دشوار است. به همین جهت در این ساختمانها محاسبه ظرفیت فن کویل به صورت سرانگشتی انجام می پذیرد.

روش محاسبات دقیق:

برای این منظور ابتدا باید بار برودتی ساختمان محاسبه شود. این کار معمولا توسط مهندسین مشاور تاسیسات مکانیکی انجام می پذیرد. با داشتن بار برودتی ساختمان، حجم هوادهی فن کویل محاسبه می‌شود. برای این منظور از فرمول زیر استفاده می‌شود که در آن:

Q : بار برودتی ساختمان بر حسب بی تی یو بر دقیقه (Btu/min)

M : دبی هوای فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (cfm)

Cp : گرمای ویژه هوا در فشار ثابت که عددی ثابت معادل۰٫۲۴Btu/Lb. ᵒF است.

ΔT :  اختلاف دمای بین هوای ورودی و خروجی فن کویل بر حسب درجه فارنهایت (ᵒF)

( برای محاسبه دبی هوا بر حسب cfm، می‌بایست گرمای ویژه هوا را در جرم حجمی هوا ضرب نماییم. جرم حجمی هوا ۰٫۰۷۵Lb/ft3  است. بنابراین حاصل ضرب آن، معادل۰٫۰۱۸Btu/ft3.ᵒF  می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس فوری